12. Mei, 2015

<< Renungan Harian , Senin, 11 Mei 2015 >>

<< Renungan Harian , Senin, 11 Mei 2015 >>

Renungan Harian (80.2)
Mei 2015

Selamat pagi Saudara-Saudara yang kukasih,selamat membaca Renungan pagi ini,
Biarlah Tuhan berbicara kepada kita melalui Firman-Nya , Puji Tuhan.
Damai sejahtera dan kasih dengan iman dari Allah, Bapa dan dari Tuhan Yesus Kristus menyertai sekalian saudara. Kasih karunia menyertai semua orang, yang mengasihi Tuhan kita Yesus Kristus dengan kasih yang tidak binasa.

<< Renungan Harian , Senin, 11 Mei 2015 >>
Doa : Hal berdoa (Matius 6:5-15)
-------------------------
Judul: ALASAN BERSUKACITA
Baca: Mazmur 16:1-11
Anats: Mazmur 16: 2
Bacaan Alkitab Setahun :
1 Tawarikh 1-2
-----------------
Bacaan Alkitab : Mazmur 16:1-11

Bahagia orang saleh

(1) Miktam. Dari Daud.
Jagalah aku, ya Allah,
sebab pada-Mu aku berlindung.
(2) Aku berkata kepada TUHAN: "Engkaulah Tuhanku,
tidak ada yang baik bagiku selain Engkau!"
(3) Orang-orang kudus yang ada di tanah ini,
merekalah orang mulia yang selalu menjadi kesukaanku.
(4) Bertambah besar kesedihan orang-orang yang mengikuti allah lain;
aku tidak akan ikut mempersembahkan korban curahan mereka yang dari darah, juga tidak akan menyebut-nyebut nama mereka di bibirku.
(5) Ya TUHAN, Engkaulah bagian warisanku dan pialaku,
Engkau sendirilah yang meneguhkan bagian yang diundikan kepadaku.
(6) Tali pengukur jatuh bagiku di tempat-tempat yang permai;
ya, milik pusakaku menyenangkan hatiku.
(7) Aku memuji TUHAN, yang telah memberi nasihat kepadaku,
ya, pada waktu malam hati nuraniku mengajari aku.
(8) Aku senantiasa memandang kepada TUHAN;
karena Ia berdiri di sebelah kananku, aku tidak goyah.
(9) Sebab itu hatiku bersukacita dan jiwaku bersorak-sorak,
bahkan tubuhku akan diam dengan tenteram;
(10) sebab Engkau tidak menyerahkan aku ke dunia orang mati,
dan tidak membiarkan Orang Kudus-Mu melihat kebinasaan.
(11) Engkau memberitahukan kepadaku jalan kehidupan;
di hadapan-Mu ada sukacita berlimpah-limpah,
di tangan kanan-Mu ada nikmat senantiasa.
----------------------
Ayat Nats. : Mazmur 16: 2
(2) Aku berkata kepada TUHAN: "Engkaulah Tuhanku,
tidak ada yang baik bagiku selain Engkau!"
------------------------

Tampilan cetak
Senin, 11 Mei 2015

Bacaan : Mazmur 16:1-11
Setahun : 1 Tawarikh 1-2
Nats : Aku berkata kepada TUHAN: "Engkaulah Tuhanku, tidak ada yang baik bagiku selain Engkau!" (Mazmur 16: 2)

ALASAN BERSUKACITA
Saya tersenyum saat menemukan kalimat lucu di sebuah situs humor kristiani. Di situ tertulis: "Ada tiga jenis orang Kristen: 1) Yang suka bersukacita, 2) Yang tidak suka bersukacita, 3) Yang suka tidak suka tetap bersukacita." Wah, saya termasuk kelompok nomor berapa ya?

Mazmur hari ini mengajarkan dan menggambarkan dengan jelas bahwa hanya ada satu sumber sukacita, sumber kebahagiaan, sumber perlindungan, dan sumber keselamatan. Tidak ada sumber lainnya yang kekal di luar Tuhan. Harta dan kepunyaan kita yang terbesar adalah beriman kepada Allah. Hanya di dalam Dialah hati kita bersukacita, jiwa kita bersorak-sorak, dan tubuh kita akan diam dengan tenteram (ay. 9). Bahkan, hanya Dia yang mampu melepaskan kita dari jurang kebinasaan (ay. 10), yaitu dengan menganugerahkan keselamatan kekal melalui kematian Kristus. Selain Tuhan, tidak akan ada yang mampu menjanjikan dan melakukan hal-hal hebat tersebut kepada Anda dan saya.

Apakah alasan kita bersukacita? Jabatan yang baik? Keuangan yang cukup hingga beberapa tahun ke depan? Tiket liburan ke luar negeri? Apa pun yang kita miliki, jika kita tidak memiliki harta yang sesungguhnya, hal itu tidak akan menjamin sukacita kita.Harta yang fana pada akhirnya hanya mampu memuaskan secara sementara. Sebaliknya, penyerahan diri kepada Sumber Sukacita yang sejati akan membuat kita tidak pernah goyah dan tetap bersukacita dalam setiap keadaan. Alasannya? Karena Dia selalu menyertai kita. --Yessica Kansil /Renungan Harian

SUKACITA YANG SEJATI TIDAK DIPERJUALBELIKAN,
NAMUN DIANUGERAHKAN UNTUK MENDATANGKAN KEPUASAN KEKAL.


Dilarang mengutip atau memperbanyak materi Renungan Harian tanpa seizin penerbit (Yayasan Gloria)

Anda diberkati melalui Renungan Harian?
Jadilah berkat dengan mendukung pelayanan Yayasan Gloria.
Rekening Bank BCA, No. 456 500 8880 a.n. YAY GLORIA

Diskusi renungan ini di Facebook:
https://www.facebook.com/groups/renungan.harian/

------------------------
Bacaan Alkitab Setahun :
1 Tawarikh 1-2

1 Tawarikh 1

Daftar keturunan Adam sampai Abraham

(1) Adam, Set, Enos, (2) Kenan, Mahalaleel, Yared, (3) Henokh, Metusalah, Lamekh, (4) Nuh, Sem, Ham dan Yafet. (5) Keturunan Yafet ialah Gomer, Magog, Madai, Yawan, Tubal, Mesekh dan Tiras. (6)Keturunan Gomer ialah Askenas, Difat dan Togarma. (7) Keturunan Yawan ialah Elisa, Tarsis, orang Kitim dan orang Rodanim. (8)Keturunan Ham ialah Kush, Misraim, Put dan Kanaan. (9)Keturunan Kush ialah Seba, Hawila, Sabta, Raema dan Sabtekha; keturunan Raema ialah Syeba dan Dedan. (10) Kush memperanakkan Nimrod; dialah orang yang mula-mula sekali berkuasa di bumi. (11) Misraim memperanakkan orang Ludim, orang Anamim, orang Lehabim, orang Naftuhim, (12) orang Patrusim, orang Kasluhim dari mereka inilah berasal orang Filistin dan orang Kaftorim. (13) Kanaan memperanakkan Sidon, anak sulungnya dan Het, (14) serta orang Yebusi, orang Amori, orang Girgasi,(15) orang Hewi, orang Arki, orang Sini, (16) orang Arwadi, orang Semari dan orang Hamati. (17)Keturunan Sem ialah Elam, Asyur, Arpakhsad, Lud, Aram, Us, Hul, Geter dan Mesekh. (18) Arpakhsad memperanakkan Selah, dan Selah memperanakkan Eber. (19) Bagi Eber lahir dua anak laki-laki; nama yang seorang ialah Peleg, sebab dalam zamannya penduduk bumi terbagi, dan nama adiknya ialah Yoktan. (20) Yoktan memperanakkan Almodad, Selef, Hazar-Mawet, Yerah, (21)Hadoram, Uzal, Dikla, (22) Ebal, Abimael, Syeba, (23) Ofir, Hawila dan Yobab; itulah semuanya anak-anak Yoktan. (24) Sem, Arpakhsad, Selah, (25) Eber, Peleg, Rehu, (26)Serug, Nahor, Terah, (27) Abram, itulah Abraham.

Keturunan Abraham

(28) Anak-anak Abraham ialah Ishak dan Ismael. (29) Inilah keturunan mereka: anak sulung Ismael ialah Nebayot, lalu Kedar, Adbeel, Mibsam, (30) Misyma, Duma, Masa, Hadad, Tema, (31)Yetur, Nafish dan Kedma; mereka itulah anak-anak Ismael. (32)Keturunan Ketura, gundik Abraham: perempuan itu melahirkan Zimran, Yoksan, Medan, Midian, Isybak dan Suah. Anak-anak Yoksan ialah Syeba dan Dedan. (33) Anak-anak Midian ialah: Efa, Efer, Hanokh, Abida dan Eldaa. Itulah semuanya keturunan Ketura.

Keturunan Esau

(34) Abraham memperanakkan Ishak. Anak-anak Ishak ialah Esau dan Israel. (35) Anak-anak Esau ialah Elifas, Rehuel, Yeush, Yaelam dan Korah. (36) Anak-anak Elifas ialah Teman, Omar, Zefi, Gaetam, Kenas, Timna dan Amalek. (37)Anak-anak Rehuel ialah Nahat, Zerah, Syama dan Miza. (38) Anak-anak Seir ialah Lotan, Syobal, Zibeon, Ana, Disyon, Ezer dan Disyan. (39) Anak-anak Lotan ialah Hori dan Homam; adik perempuan Lotan ialah Timna. (40) Anak-anak Syobal ialah Alyan, Manahat, Ebal, Syefi dan Onam; anak-anak Zibeon ialah Aya dan Ana. (41) Keturunan Ana ialah Disyon; anak-anak Disyon ialah Hamran, Esyban, Yitran dan Keran. (42) Anak-anak Ezer ialah Bilhan, Zaawan dan Yaakan. Anak-anak Disyan ialah Us dan Aran.

Raja-raja Edom

(43) Inilah raja-raja yang memerintah di tanah Edom, sebelum seorang raja dari orang Israel memerintah: Bela bin Beor, dan kotanya bernama Dinhaba. (44)Setelah Bela mati, Yobab bin Zerah, dari Bozra, menjadi raja menggantikan dia. (45) Setelah Yobab mati, Husyam, dari negeri orang Teman, menjadi raja menggantikan dia. (46) Setelah Husyam mati, Hadad bin Bedad menjadi raja menggantikan dia; dialah yang memukul kalah orang Midian di daerah Moab, dan kotanya bernama Awit. (47) Setelah Hadad mati, Samla, dari Masyreka menjadi raja menggantikan dia. (48)Setelah Samla mati, Saul, dari Rehobot-Sungai, menjadi raja menggantikan dia. (49) Setelah Saul mati, Baal-Hanan bin Akhbor menjadi raja menggantikan dia. (50)Setelah Baal-Hanan mati, Hadad menjadi raja menggantikan dia, dan kotanya bernama Pahi dan isterinya bernama Mehetabeel binti Matred binti Mezahab. (51) Setelah Hadad mati, maka yang menjadi kepala-kepala kaum di Edom ialah kepala kaum Timna, kepala kaum Alya, kepala kaum Yetet, (52) kepala kaum Oholibama, kepala kaum Ela, kepala kaum Pinon, (53) kepala kaum Kenas, kepala kaum Teman, kepala kaum Mibzar, (54) kepala kaum Magdiel dan kepala kaum Iram. Itulah kepala-kepala kaum di Edom.

1 Tawarikh 2

Keturunan Yehuda

(1) Inilah anak-anak Israel: Ruben, Simeon, Lewi, Yehuda, Isakhar, Zebulon, (2) Dan, Yusuf, Benyamin, Naftali, Gad dan Asyer. (3) Anak-anak Yehuda ialah Er, Onan dan Syela, tiga orang, yang lahir bagi dia dari anak perempuan Syua perempuan Kanaan itu. Tetapi Er, anak sulung Yehuda itu, adalah jahat di mata TUHAN, maka Ia membunuhnya. (4) Tamar, menantu perempuan Yehuda, melahirkan baginya Peres dan Zerah. Semuanya anak-anak Yehuda ada lima orang. (5) Anak-anak Peres ialah Hezron dan Hamul. (6) Anak-anak Zerah ialah Zimri, Etan, Heman, Kalkol dan Dara. Semuanya lima orang. (7)Keturunan Karmi ialah Ahar, yang mencelakakan orang Israel karena ia tidak taat dalam hal barang-barang yang dikhususkan itu. (8)Keturunan Etan ialah Azarya. (9)Anak-anak yang lahir bagi Hezron ialah Yerahmeel, Ram dan Khelubai. (10) Ram memperanakkan Aminadab, dan Aminadab memperanakkan Nahason, pemimpin bani Yehuda.(11) Nahason memperanakkan Salma dan Salma memperanakkan Boas. (12) Boas memperanakkan Obed dan Obed memperanakkan Isai. (13) Isai memperanakkan Eliab, anak sulungnya, dan Abinadab, anak yang kedua, Simea, anak yang ketiga, (14) Netaneel, anak yang keempat, Radai, anak yang kelima,(15) Ozem, anak yang keenam, dan Daud, anak yang ketujuh; (16)saudara-saudara perempuan mereka ialah Zeruya dan Abigail. Anak-anak Zeruya ialah Abisai, Yoab dan Asael, tiga orang. (17)Abigail melahirkan Amasa dan ayah Amasa ialah Yeter, orang Ismael itu. (18) Kaleb bin Hezron memperanakkan Yeriot dari Azuba, isterinya; dan inilah anak-anak perempuan itu: Yesyer, Sobab dan Ardon. (19) Sesudah Azuba mati, Kaleb mengawini Efrat yang melahirkan Hur baginya. (20) Hur memperanakkan Uri dan Uri memperanakkan Bezaleel. (21)Sesudah itu Hezron menghampiri anak perempuan Makhir, bapa Gilead. Ia mengawini perempuan itu ketika ia berumur enam puluh tahun. Perempuan itu melahirkan Segub baginya. (22) Segub memperanakkan Yair yang mempunyai dua puluh tiga perkampungan di tanah Gilead.(23) Tetapi Gesur dan Aram merebut Hawot-Yair dari pada mereka, juga Kenat dan tempat-tempat jajahannya, enam puluh perkampungan. Itulah semuanya keturunan Makhir, bapa Gilead.(24) Sesudah Hezron mati, Kaleb menghampiri Efrata dia adalah isteri Hezron, ayahnya maka perempuan itu melahirkan baginya Asyhur, bapa Tekoa. (25) Anak-anak Yerahmeel, anak sulung Hezron, ialah Ram, anak sulung, Buna, Oren, Ozem dan Ahia. (26)Tetapi Yerahmeel mempunyai seorang isteri lain, bernama Atara; dialah ibu Onam. (27) Anak-anak Ram, anak sulung Yerahmeel, ialah Maas, Yamin dan Eker. (28) Anak-anak Onam ialah Samai dan Yada, dan anak-anak Samai ialah Nadab dan Abisur. (29) Nama isteri Abisur ialah Abihail yang melahirkan Ahban dan Molid baginya. (30)Anak-anak Nadab ialah Seled dan Apaim; Seled mati dengan tidak mempunyai anak. (31) Keturunan Apaim ialah Yisei, dan keturunan Yisei ialah Sesan, dan keturunan Sesan ialah Ahlai. (32) Anak-anak Yada, adik Samai, ialah Yeter dan Yonatan; Yeter mati dengan tidak mempunyai anak. (33) Anak-anak Yonatan ialah Pelet dan Zaza. Itulah keturunan Yerahmeel. (34) Sesan tidak mempunyai anak laki-laki, hanya anak-anak perempuan; tetapi Sesan mempunyai seorang budak laki-laki, orang Mesir, yang bernama Yarha. (35) Jadi Sesan memberi anaknya kepada Yarha, budaknya itu, menjadi isteri, lalu perempuan itu melahirkan Atai baginya. (36) Atai memperanakkan Natan, dan Natan memperanakkan Zabad. (37) Zabad memperanakkan Eflal, dan Eflal memperanakkan Obed. (38) Obed memperanakkan Yehu, dan Yehu memperanakkan Azarya. (39) Azarya memperanakkan Heles, dan Heles memperanakkan Elasa. (40) Elasa memperanakkan Sismai, dan Sismai memperanakkan Salum. (41) Salum memperanakkan Yekamya, dan Yekamya memperanakkan Elisama.(42) Keturunan Kaleb, adik Yerahmeel, ialah Mesa, anak sulungnya, bapa Zif, dan anak-anak Maresa, bapa Hebron. (43) Anak-anak Hebron ialah Korah, Tapuah, Rekem dan Sema. (44) Sema memperanakkan Raham, bapa Yorkeam, dan Rekem memperanakkan Samai. (45) Anak Samai ialah Maon, dan Maon ialah bapa Bet-Zur. (46) Efa, gundik Kaleb, melahirkan Haran, Moza dan Gazes; Haran memperanakkan Gazes. (47) Anak-anak Yohdai ialah Regem, Yotam, Gesan, Pelet, Efa dan Saaf. (48) Gundik Kaleb, yakni Maakha, melahirkan Seber dan Tirhana. (49) Perempuan itu melahirkan juga Saaf, bapa Madmana, dan Sewa, bapa Makhbena dan bapa Gibea; anak perempuan Kaleb ialah Akhsa. (50)Itulah keturunan Kaleb. Anak-anak Hur, anak sulung Efrata, ialah Sobal, bapa Kiryat-Yearim, (51)Salma, bapa Betlehem dan Haref, bapa Bet-Gader. (52) Sobal, bapa Kiryat-Yearim, mempunyai keturunan, yakni Haroe dan setengah orang Menuhot. (53) Dan kaum-kaum Kiryat-Yearim ialah orang Yetri, orang Puti, orang Sumati dan orang Misrai; dari mereka inilah berasal orang Zora dan orang Esytaol. (54) Keturunan Salma ialah Betlehem, orang Netofa, Atarot-Bet-Yoab dan setengah orang Manahti, yakni orang Zori. (55) Dan kaum-kaum para ahli surat, yang diam di Yabes, ialah orang Tirati, orang Simati, dan orang Sukhati. Mereka itulah orang Keni keturunan Hamat bapa keluarga Rekhab.

------------------------------------
Lagu2 Puji Pujian
---------------------
Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/zYkjVoOzfEI

LAGU ROHANI KRISTEN TERBARU 2014 Satu Jam Full Worship Saat Teduh Dengan Tuhan Lagu Penyembahan

----------:
Subscribe please,for more video thank you
*****************************

Check out this video on YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=FskejKmDRYQ&feature=youtube_gdata_player

LAGU ROHANI TERBARU NONSTOP 21 Lagu Penyembahan Terbaik True Worshippers

----------:
Subscribe please,for more video thank you
*****************************

No. 32. Allah Perduli

Banyak perkara yang tak dapat kumengerti
Mengapakah harus terjadi di dalam kehidupan ini
Satu perkara yang kusimpan dalam hati
Tiada sesuatu kan terjadi tanpa Allah peduli

Reff :
Allah mengerti, Allah peduli
Segala persoalan yang kita hadapi
Tak akan pernah dibiarkanNya
Ku bergumul sendiri sbab Allah mengerti

(Back to *)

(Repeat Reff 2x)
---------------------------
Allah Peduli-Agnes Monica

Check out this video on YouTube:
http://youtu.be/-x_0ChywET8

----------:
Subscribe please,for more video thank you
*****************************

No. 28 . ENGKAU ADA BERSAMAKU

ENGKAU ADA BERSAMAKU
DI TIAP MUSIM HIDUPKU
TAK PERNAH KAU BIARKAN ‘KU SENDIRI
KEKUATAN DI JIWAKU
ADALAH BERSAMA-MU
TAK PERNAH KURAGUKAN KASIH-MU
BERSAMA-MU BAPA KULEWATI SEMUA
PERKENANAN-MU YANG TEGUHKAN HATIKU
ENGKAU YANG BERTINDAK MEMB’RI PERTOLONGAN
ANUGRAH-MU BESAR MELIMPAH BAGIKU
---------------------------
BersamaMu Sari Simorangkir

Check out this video on YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=K-CgHne1ufE&feature=youtube_gdata_player

----------:
Subscribe please,for more video thank you
*****************************

No. 47. Tuhan Tak Pernah Gagal

ENGKAU YANG LEBIH TAHU
CARA UNTUK MEMBUKA JALANKU
ENGKAU YANG LEBIH MENGERTI
CARA UNTUK MENOLONG HIDUPKU
KU PERCAYA KAU TUHAN YANG TAK PERNAH GAGAL
MENJADIKANKU LEBIH DARI PEMENANG
KU PERCAYA KAU TUHAN YANG TAK PERNAH LALAI
MENEPATI JANJI JANJI-MU

---------------------------
Tuhan Tak Pernah Gagal - Maria Shandi ft Edward Chen

Check out this video on YouTube:
http://youtu.be/GFMJKDaxkTI

----------:
Subscribe please,for more video thank you
*****************************


Puji Tuhan ,Trima Kasih Tuhan atas kesempatan Indah yang Tuhan telah berikan kepada kita semua ini.Tuhan tolonglah kami sesama saudara seiman bisa saling mendoakan satu sama lain, saling mendukung satu sama lain didalam persekutuan ini untuk kerinduan kita semakin besar ,semakin melebar persekutuan ini,supaya Firman Tuhan tersebar di -mana2, Puji Tuhan.
Tuhan kami serahkan sepanjang hari kehidupan kami ini didalam lindungan tangan KasihMu, Terpujilah Tuhan ,didalam Nama Tuhan Yesus Kristus Tuhan kita, Juruslamat dan Penebus kita ,semua ini kami mohonkan . Puji Tuhan , Haleluyah, Amin.

** have a nice day *
°˚˚° Happy Monday. °˚˚°
° May God Bless you °
° Today and Always °
°˚˚°
Sumber: [Muktiana Gumelar]
www.renunganharian.net
Copyright - SABDA.org -
http://www.sabda.org/publikasi/e-rh
Senin, 11 Mei 2015